Sorbet

Idag gjorde jag citronsorbet i vår glassmaskin! Den blev skitgod (åt upp allt :S ;) ) Jag älskar sorbet för det är så fruktigt och fräscht, man blir inte lika ''mätt'' som av gräddglass, även om jag älskar det med :)

Detta recept var ganska syrligt, precis som jag gillar, men om man gillar sötare sorbe får man ta i lite mer socker :P


Recept (3 pers):
  
100g socker                
1dl vatten                    
1dl citronsaft, 2 citroner
skal av en halv citron    
0,5 msk maskarpone    

Koka upp vatten och socker och sjud 5 min. Låt sedan medan du pressar citron och river skal. Om du vill ha lite ''chunks'' kan du skala av det gula (INGET VITT) men en potatisskalare och sedan hacka fint. Blanda allt och låt svalna i en timme. Häll i en glassmaskin och kör tills den är klar.

Om du inte har en glassmaskin kan du hälla smeten i en form och ställa in i frysen. Men då måste du röra om minst en gång i timmen, annars blir det iskristaller i. Jag tror det blir klart på ca 3 timmar då :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0